vrijdag 26 augustus 2011

mijn eerste stapjes in de eerste kleuterklas



verhalen en boeken:
  • Karel gaat naar school
  • Anna in de klas
  • lieve woordjes
  • bieke op het potje
  • freddie in de peutertuin
  • wanneer komt mama?
  • het stoute dingen boek
  • het grote knuffelboek
  • de knuffels van dotje
  • omdat ik zoveel van je hou
  • de wiebelbillen boogie
  • pannenkoeken
  • kleine kangeroe
  • fien en milo in bad
  • liselotje op het potje
  • reuzenknuffels
  • het kliederkladderboek van leon
  • potje
  • het grote babyboek
  • rikki en zijn vriendjes
  • het grote slaapboek
  • kaatje en karel spelen samen
  • de eerste schooldag van milan
  • anna in de klas
kringmomenten / bewegingsspel:
  • wie is het spook (namen van de vriendjes leren)
  • bal naar elkaar gooien en hun naam zeggen
  • symbolen omdraaien en zeggen van wie het is
  • kimspel: speelgoed uit de verschillende hoeken
  • voeldoos: speelgoed uit de hoeken 
  • zintuigspel: wie voel ik?
  • de bom
  • de gezelschapsspelletjes van de klas samen spelen in de kring
wiskundige initiatie:
  • individueel puzzelen 
     waarnemingen:
    • de afspraken en de regels van de hoeken van de klas (aan de hand van tekeningen)
    • wat mag en niet mag
    • de weekkalender
    • structuur van de dag
    • zelfredzaamheid: alleen de jas aandoen /symbool kleven op hun werkjes / alleen schilderen/handen wassen/naar het toilet
    beeldende:
    • eigen doos beschilderen en versieren
    • groeistok schilderen
    • handen in een vorm van een regenboog (zie juf janneke)
    • veel experimenteren met technieken
    • ....
    video/dvd: 
    • koekeloere 1: ik en en een ander (ikke, ikke ikke)
    • koekeloere 6: vriendschap (ik en jij  en soms wij)
    • koekeloere 7: gevoelens (ik kan alles)
    • huisje boompje beestje 18: ik schilder mezelf 
    • huisje boompje beestje 23: dit ben ik, wat voel ik, ik en jij en vriendschap
    • huisje boompje beestje 27: elkaar helpen, plagen en pesten
    • hopla
    • bumba
    • musti
    kookactiviteit:
    • saromapudding
    • waterijs
    • fruitsla
    liedjes/versjes:
    • trek eens aan je neus
    • hoofd en schouders
    • maandag, dinsdag,....
    • wij maken een kringetje (zie kleutergoep) 
    • twee handjes op de tafels
    • jassen aandoen met versje
    • verschillende oude kinderliedjes (zie cd's)
    •  
      Dag vriendjes
      Een handje,
      een knipoog,
      een knuffel,
      een kus
      Dag Veerle,
      dag vriendjes,
      hier ben ik dus!
    • in ons huis zit er in elke hoek 1 muis
    hoeken/klas:
    • experimenteren in de hoeken + zelfstandig en de hoeken leren spelen/opruimen
    websites:

    1 opmerking:

    1. hey Veerle!!!

      amai, uw blog is weer dik in orde hé!! echt een plezier om als ouder en zelf als kleuterjuf zelf te lezen. ze zien er weer allemaal zo klein uit hé "uw" kindjes. prettig schooljaar!! ine

      BeantwoordenVerwijderen